Utveckla, bibehålla, avveckla, hur har du det på jobbet?

Välkommen till vår 15:e poddinspelning! Den här gången resonerar vi kring hur man vet om man trivs eller inte trivs på sin arbetsplats, vilka faktorer ligger till grund för att bestämma sig för att byta jobb eller välja att stanna kvar. Och varför tycker många att det är så läskigt att byta jobb? God lyssning!

Behöver du göra en förändring i ditt yrkesliv? Behöver du använda den stora grävmaskinen eller den lilla för att genomföra ändringen?
Fundera på vad du trivs med på ditt jobb, utvecklas du, hur fungerar organisationskulturen, vad har du för chef och ledare runt omkring dig? Det här är viktiga frågor när du funderar på din egen utveckling framåt! Kom ihåg att det är du som bestämmer dig för om du ska stanna och utvecklas vidare eller om du vill flytta på dig och prova på en ny arbetsplats. Hör gärna av dig med dina reflektioner och frågor eller funderingar till oss (använd formuläret för kommentarer som finns under rubriken “Om oss”).

Med somriga hälsningar från
Andreas & Eleonore

 

Förbanna inte mörkret, tänd ett ljus (2.0)

Vi inledde vår poddserie november förra året med temat förbanna inte mörkret, tänd ett ljus. Då var vi ännu mer nybörjare än vi är nu och ljudet på den inspelningen blev allt annat än bra. Men innehållet var mycket uppskattat så nu har vi gjort en ny, uppdaterad, version av samma tema. God lyssning!

Nu är det som ljusast och snart vänder det och då börjar många säga ”nu blir det mörkare igen”, ”jobbigt”, ”tråkigt”, ”sorgligt”, etc. Men vi vill ju slå ett slag för mörkret och att omfamna mörkret. Du får det lugnare, kan strunta i utomhusaktiviteterna, mysa hemma i soffan, se en film eller hel serie utan ha samvetskval för att solen skiner och det är 25 grader varmt ute. Se det som en möjlighet att gå in i en ny period av året, en period med mer lugn och mer tid för eftertanke.

Sommarsolståndet markerar årets längsta dag och kortaste natt, och vintersolståndet det omvända. I praktiken förändras dock nattens liksom dagens längd ytterst lite under några veckor kring solstånden. I Sverige inträffar sommarsolståndet alltid den 21 juni fram till skottåret 2020 då det inträffar strax före midnatt den 20 juni.

Vi hörs om ca två veckor igen! Då med temat jobb. Vi diskuterar när man ska byta jobb, hur vet man att det är dags att byta jobb eller hur vet man att det faktiskt ät ganska bra där man redan är. Det får du höra mer om i vår nästa podd. Simma lugnt!

Del 7: Bröstmusklerna ger dig kraft

Vill du kunna ge stora, varma kramar till dina nära och kära. Då kan det vara bra att ha en vältränad bröstmuskel som kan möjliggöra riktigt stora och starka björnkramar. Hela överkroppen får dessutom ett kraftfullt intryck av välutvecklade bröstmuskler.

Det är dags för den sjunde och avslutande delen av vår temaserie om musklerna och varför vi ska ta hand om de olika muskelgrupperna på ett bra sätt. Och vi avslutar med den viktiga bröstkorgens muskler. Låt dig inspireras!

Varför är bröstmusklerna så viktiga?
Bröstkorgens muskler kan delas in i ytliga och djupa. De ytliga är viktiga för armens rörelser. Till bröstkorgens djupa muskler räknas interkostalmusklerna och mellangärdet. Interkostalmusklerna är små muskler som sitter i två skikt mellan revbenen. När de spänns lyfter det yttre skiktet revbenen, medan det inre skiktet muskler sänker revbenen. Muskulaturen är därför viktig vid andningen.

Stora bröstmuskeln, pectaralis major, som sitter på bröstkorgens framsida är din största muskel på överkroppens framsida. Förutom det visuella intrycket av en vältränad bröstmuskel så är det bra att träna bröstmusklerna för att du använder de här musklerna så fort du gör en pressrörelse.  Dina bröstmuskler fäster på bröstbenet, revbenen, nyckelbenen och armarna och därmed spelar de en stor roll för hela överkroppsstyrkan och stabiliteten. De jobbar tillsammans med axlarna och nacken för att hålla axel- och nacklederna stabila. Vältränade bröstmuskler ger bättre rörlighet i axelleden. Den stora bröstmuskeln gör så att du kan föra armarna in mot kroppen och den hjälper också till vid ”kramrörelser”. Alltså en viktig muskel för närhet och kärlek, men även små saker i vardagen som att öppna burklock och krama ur disktrasan.

Hur kan man träna bröstmusklerna?
Bänkpress, hantelpress, armhävningar, hantelflyes, etc. Det finns en mängd övningar för at träna bröstmuskulaturen. Du väljer vilken som passar dig bäst. Här visar vi hantelpress.

Ligg på en plan bänk med fötterna i golvet för ökad stabilitet. Böj armarna och håll hantlarna i brösthöjd med överhandsfattning. Andas in och sträck armarna rakt uppåt, samtidigt som du vrider underarmarna så att handflatorna vänds mot varandra. När handflatorna är vända mot varandra kan du göra en statisk kontraktion för att isolera ansträngningen. Andas ut vid slutet av rörelsen.
Armhävningar är en klassisk och bra övning som du kan utföra var som helst. Stöd dig på armarna med ansiktet nedåt. Håll händerna axelbrett eller bredare och fötterna ihop eller något isär. Andas in och böj armarna så att bröstkorgen sänks mot golvet. Svanka inte för mycket. Pressa upp kroppen tills armarna är helt utsträckta. Andas ut vid slutet av rörelsen.
Den tredje och sista övningen vi vill tipsa om är i maskin.

Sitt i maskinen med armarna i horisontalläge och armbågarna böjda.  Andas in och pressa ihop armarna så långt det går. Andas ut vid slutet av rörelsen. Övningen passar bra om du är nybörjare och behöver bygga upp tillräckligt med styrka för att gå vidare till mer avancerade övningar.

Ta hand om dina muskler och vi hoppas du fått inspiration, information och tips på vägen för fortsatt träning!

Hälsningar
Andreas & Eleonore