Från brokig loppmarknad till följsam galleria

DSCF1846

Asfalt under fötterna och ett nostalgiskt återblickande sammanfattar dagens maskrosjogg från Hornstull till Skärholmen. Med lite gråmulet väder, två plusgrader och några regndroppar hängande i luften joggade vi längs asfalterade och väl skyltade vägar förbi Liljeholmen, Midsommarkransen, Västertorp, genom Sätra och efter drygt tio km nådde vi Skärholmens centrum.

DSCF1844

Angående nostalgin som jag nämnde inledningsvis så minns jag den gigantiska loppmarknad som Skärholmen blev kända för när den startade 1978. Jag minns tydligt hur jag som barn åkte dit och förundrat tittade på alla prylar som fanns till försäljning på en, för mig, oändlig yta. Vid dagens besök i Skärholmen kunde vi konstatera att inomhuscentrumet omfattar de vanliga, välkända, kedjorna av klädesbutiker och fik/matställen.

Mångfalden lyser med sin närvaro

20150228_124725

Ute på torget kunde vi hitta en större variation av butiker som erbjuder livsmedel, godis och heminredning med en betydligt större mångfald än inne i centrumet. Det var en skön, avslappnad stämning i Skärholmen centrum och inne i fiket, Billströms, som vi besökte speglades samma mångfald som utanför.  Billströms konditori och café erbjuder en blandning av pajer, wraps, falafel, bakelser, kakor och smörgåsar. Mycket trevligt bemötande och service och bra kvalitet på de smörgåsar vi åt. En trevlig tur med intryck från mainstream till mångfald.

20150228_123230

Skärholmens gård blir Skärholmens centrum

Skärholmen är en stadsdel i Söderort inom Stockholms kommun. Av Skärholmens befolkning, totalt 7 961 personer, har 81,6 procent utländsk bakgrund (2007) och stadsdelen anses vara en av Stockholms mer mångkulturella. I Skärholmen finns talrika fornlämningar. En av dessa är Domarringen i Skärholmen, ett större gravfält från bronsåldern och järnåldern. Namnet kommer från den gård, Skärholmens gård, som ännu finns kvar vid Mälaren. Gården var ett torp som tillhörde Vårby gård.

En generalplan fastställdes 1963 och tanken var att Skärholmen skulle bli ett områdescentrum för de angränsande stadsdelarna i sydvästra Stockholm och planeringen följde principerna för ABC-staden.  Stadsplanerna dominerades av viljan av att Skärholmen skulle bli en stadsdel för bilisterna. Man beräknade att invånarna i flerbostadshusen skulle ha tillgång till minst 1 ½ bil per hushåll, medan de i eget hus skulle ha tillgång till minst två bilar. I centrum byggdes för alla shoppande ett stort parkeringshus i fyra plan för 4 000 bilar. Anläggningen blev norra Europas största parkeringshus. Så många bilar blev det aldrig i Skärholmen, och en del av parkeringshuset har tidigare använts av Skärholmens loppmarknad. Senare har olika affärslokaler uppförts inom olika delar av parkeringshuset. Skärholmens centrum invigdes den 8 september 1968 och är uppbyggt kring ett system av gågator och två torg. Under dessa går lastgator och tunnelbanan.

Skärholmens centrum byggdes ut och om mellan år 2004 till 2008. Det nya centrumet, som nu fick namnet SKHLM, invigdes hösten 2008.

Skärholmen är en tunnelbanestation inom Stockholms tunnelbana. Den trafikeras av röda linjen och stationen öppnades den 1 mars 1967.