Strömmingsvagnen Slussen – näst sista bloggen

DSCF2757

Vi börjar närma oss slutet av projekt Maskrosjoggarna. Den här veckan är vår näst sista spaning och det är ett ställe vi haft på önskelistan sedan vi startade projektet för ett år sedan: Strömmingsvagnen Slussen på Södermalmstorg.

DSCF2744

Den här lördagen, den 2 januari med snöflingor i luften, några minusgrader, blåst och ett oregelbundet underlag att jogga på var som gjort för en kortare joggingtur längs Hornsgatan mot Slussen och äta en lunchmacka med strömming.

Knäckis, Skåning eller lösvikt

Mitt i kylan och snöfallet värmde det gott inombords med en rejäl knäckemacka med strömming och inlagd gurka. På menyn hos Strömmingsvagnen Slussen finns såväl knäckis (strömming på knäckebröd) som skåning (strömming på kavring) och strömmingsburgare eller strömming med potatistmos. Allt efter tycke och smak. Man kan också köpa nystekt strömming i lösvikt om man hellre önskar det.

DSCF2749

Med tanke på utvecklingen av Slussen kanske det är läge att passa på att ta sig en strömmingsmacka då och då och njuta av denna historiska plats i sin nuvarande form. Förändringen pågår med ombyggnation och det ska vara helt klart om ca sju år (2022).

DSCF2759

En knutpunkt i ständig förändring

Slussen är en trafikplats och knutpunkt för kollektivtrafik uppförd 1935 i funktionalistisk stil på Södermalm i Stockholm vid passagen till Gamla stan över Söderström. Slussen med tunnelbanestation, Saltsjöbanans ändhållplats och bussterminalen samt vattenslussen Karl Johansslussen.

DSCF2760

Utanför tunnelbanestationen Slussen ligger Ryssgården, ett torg skapat 1967 med ett historiskt namn. Norr om Ryssgården ligger Södermalmstorg. Vid torget återfinns Stockholms stadsmuseum och Katarinahissen. Vid Stadsgården och i direkt anslutning till tunnelbanestationen ligger Saltsjöbanans ändstation. Stationen invigdes den 22 december 1936 under namnet Stockholm Saltsjöbanan.

Byggnadsarbetena med nya slussanläggningen var inte avslutade vid invigningen i oktober 1935 utan fortsatte några år till. År 1936 öppnades bland annat Slussgaraget med bilservice och bilverkstad, som drevs i privat regi. Verksamheten lades ner år 2013 och den ursprungliga neonskylten “SLUSSGARAGET” togs ner.

I slutet av år 1936 stod Saltsjöbanans station färdig och mellan 1936 och 1938 inreddes de utrymmen för olika verksamheter som ligger under Slussens gator och ramper. Öster om slussenanläggningen färdigställdes 1936 den nya Katarinahissen och KF-huset. Under 1950-talet uppfördes Kolingsborg (klart 1954) och tunnelbanans slutstation försvann då banans sammanbindningslinje mellan Slussen och T-centralen skapades (klart 1957). I mitten av 1960-talet däckades den gamla tunnelbanestationen över.

En stor förändring av “slussenkarusellen” var Högertrafikomläggningen 1967. Även om Slussen redan från början i viss mån var förberedd för högertrafik fick några gator och deras körbanor byggas om. Exempelvis dubbelviadukten där Katarinavägen går under Skeppsbron.

Den senaste större ombyggnaden genomfördes för Slussens bussterminal som invigdes 1971 på platsen för en rangerbangård längst ner i anläggningen. Här börjar och slutar all busstrafik från Stockholm ut till Nacka och Värmdö. Bussarna fick därmed en centralt belägen terminal med anslutning till Slussens tunnelbanestation och Saltsjöbanan. Åren 1985 till 1987 genomgick terminalen en större ombyggnad.