Magnifik utsikt med fåfäng skönhet

DSCF2243Den svenska sommaren fortsätter med en väderlek som bjuder på växlande molnighet, en del regnskurar, möjligen med åska och sedan kan det hända att molnen gluggar upp (uttryck hämtat från SMHI). Så var det även denna dag när vi gav oss ut på ytterligare en maskrosjogg för att hitta pärlorna bland fiken i Stockholm med omnejd. Allt inom SL-kortsavstånd.

Backträning för att nå målet

Uppåt, uppåt, uppåt…ja, den här joggingturen började vid Hornstull, fortsatte längs Årstaviken, förbi Skanstull, vidare längs Norra Hammarbyhamnen och avslutade med backträning uppför Klockstapelsbacken där vi (efter drygt fem km) nådde dagens mål Fåfängan. En fantastisk plats med en vy över Stockholm som är svår att slå.

Fåfängan ligger på en höjd med två vägar upp. Den ena vägen är trappor och börjar vid Londonviadukten.  Den kan du välja om du promenerar eller åker kommunalt. Den andra vägen är Klockstapelsbacken där man kan ta sig upp gåendes, springandes, cyklandes eller bilåkandes. Det finns parkeringsplatser vid vägens början, sista biten upp till restaurangen går man – handikapplatser finns längst upp.

DSCF2239Fåfängan är en utsiktsplats med restaurang och kafé som ligger på berget nära Danviken så långt österut man kan komma på Södermalm i Stockholm. Med sin trädinramning av tuktade lindar, som syns från långt håll, är det ett karaktäristiskt inslag i Stockholms stadslandskap. När restaurangen är öppen så hissas de fyra flaggorna på toppen av berget. Fåfängan är ett fik- och matställe med en helt ok men ganska ordinär meny med kaffebröd och lagad mat eller smörgåsar. Trevlig service och en riktigt härlig Stockholmsmiljö och, som sagt, oslagbar utsikt.
Fåfängan erbjuder också brunch på helgerna, musik och underhållning på kvällstid och framåt hösten kommer skaldjursbufféer att dukas upp.

DSCF2236DSCF2238

Lusthus på berg med vidsträckt utsikt

På 1650-talet byggdes ett försvarsverk, en skans här uppe på berget. Tillsammans med Djurgårdens skans (idag Skansen) skulle dessa bevaka Stockholms inlopp. Rester av en kanontransportväg, som byggdes av ryska krigsfångar år 1720, är ännu synlig i sluttningen mot öster.

Namnet Fåfängan kommer från grosshandlare Fredrik Lundins fåfänga, lusthuset på toppen, byggt på 1770-talet, sedan grosshandlaren hade köpt större delen av berget. Ordet fåfänga har i Sverige använts om ofruktbar mark där det är ”fåfängt” att odla. I Stockholm har ordet fått en speciell innebörd och betecknar ”lusthus på berg med vidsträckt utsikt, där ägarna stundom samlade sina vänner och kalasade med dem”.

En regelrätt fåfänga bör vara prålig och kostsam samt ha drag av onyttighet. Själva berget heter idag Fåfängan, men fram till 1965 var namnet Danviksberget. Berget har också haft andra namn tidigare, Södra skansberget och Danviksskans. Vägen upp hit heter Klockstapelsbacken efter den klockstapel som Danvikens hospitals kyrka hade här. Stieg Trenters roman Farlig fåfänga utspelar sig runt Fåfängan.

Mellan juli 1893 och april 1906 hade Saltsjöbanan en station med namnet Fåfängan. Den låg dock på Åsöberget, ungefär vid Kvastmakarbacken. Från Folkungagatan förde trappor (73 trappsteg) upp till stationen, där det även fanns biljettkur och telegraf.

Londonbor gästade den nya bron

För att komma till Fåfängan kan man åka buss till hållplats Londonviadukten. Londonviadukten är en vägförbindelse från Stadsgårdsledens östra ände och Tegelvikshamnen till Folkungagatan på Södermalm i Stockholm. Vägförbindelsens längd är 120 meter. Förbindelsen var ursprungligen en viadukt med verkstads- och lagerlokaler inunder. I och med Tegelvikens utfyllnad under åren 1898–1910 och Stadsgårdens färdigställande invigdes denna bro den 2 augusti 1910 i närvaro av några kommunalmän från London, som gästade Stockholm. Man föreslog då att byggnadsverket skulle heta Londonviadukten, namnet fastställdes år 1911.

Efter att nuvarande motortrafikled tillkom i slutet av 1970-talet ändrades den ursprungliga sträckningen och viadukten blev en vanlig vägbank. Namnet Londonviadukten behölls dock, men anknytningen till staden London är inte särskilt stor. Hela Londonviadukten är utformad som en svag kurva som rundar Viking Lines terminal och parkeringsplats.