Del 4: Det krävs benmuskler för att komma framåt!

Dags för fjärde delen (av sju) i vår bloggserie om muskler. Den här gången är det dags att prata om vikten av att ha vältränade muskler i benen.

Dina ben innehåller en mängd stora muskler. På framsidan av låret finns till exempel den fyrhövdade lårmuskeln som är kroppens största muskel. Muskeln har tre huvuden som utgår från lårbenet, och ett som utgår från höftbenet. Hela muskeln fäster genom en sena vid skenbenet. Knäskålsbenet ligger i senan och skyddar därmed knäleden. Muskeln böjer i höftleden och sträcker i knäleden. Och på lårets baksida finns tre muskler som tillsammans sträcker i höftleden och böjer och roterar i knäleden. De utgår från höftbenets sittbensknöl och fäster vid skenbenet eller vadbenet. Muskelgruppen brukar kallas hamstrings. För att inte tala om insidan av låret där det finns en muskelgrupp bestående av fem muskler som alla för benet inåt mot mitten av kroppen. Den största muskeln kallas stora inåtroteraren. Muskelgruppen sträcker sig mellan höftbenet och lårbenet eller skenbenet. Mer respekt till benens muskler alltså!

Varför är benens muskler så viktiga?
Det här är kroppsdelarna som tar dig framåt i livet, som du kan gå, springa och uppleva nya platser med. Du ska vara glad om du har friska ben och ta hand om dem väl. Men vad är fördelarna med att träna benen? Här några punkter som kanske kan motiverar dig till att verkligen satsa på dina fantastiska ben: du blir start och genom att träna dessa stora muskelgrupper påverkar du även andra muskler i kroppen, du får bättre balans och stabilitet i hela kroppen, benstyrka gör dig uthållig och starka muskler minskar risken för olika skador. Om du dessutom jobbar med att få en symmetri i kroppen där där överkroppen passar ihop med underkroppen så krävs det benträning.

Att träna benen kommer också leda till att du förbränner mer kalorier än vad du gör vid träning av andra muskler eftersom benen tar lång tid för återhämtning och det är stora musklergrupper som jobbar.

Hur kan man träna benen?
Vadpress är en viktig och bra övning för dina vader. Vaderna är en viktig del av benen som är stark och uthållig och som ensam bär upp vår kroppstyngd tusentals gånger om dagen när vi går. Vadpress kan du göra i maskin eller utan vikter på ett vanligt golv eller på ett trappsteg. Stå med rak rygg och gå upp på tå, sänk ned långsamt och gör om övningen.

Knäböj är en annan bra benövning som kan varieras på en mängd sätt och som tränar stora delar av benen och även rumpan. Du kan göra övningen med hantlar, med skivstång på axlarna eller på bröstet, i så kallad smith-maskin, smala och breda. Du väljer utifrån vad du vill ha ut av övningen. Stå med fötterna axelbrett, placera skivstången på de nedre, mjuka delarna av nacken. Greppa skivstången med ett bekvämt avstånd mellan händerna. Dra armbågarna bakåt. Ta ett djupt andetag, svanka ryggen lite genom att tippa bäckenet framåt, spänn buken, titta framåt, gå ned på huk genom att luta dig lätt framåt. För att undvika skador ska du utföra rörelsen kontrollerat och aldrig runda ryggen. Knäböj är den främsta övningen inom styrketräning. Den tränar stora delar av muskelstrukturen och är dessutom bra för hjärt- och kärlsystemet. Den öppnar bröstkorgen och bidrar därför till en bra lungkapacitet.

Med detta hoppas vi att du fått inspiration att träna benen mer framöver! Nästa gång är det dags att berätta om varför armarnas muskler är så viktiga för oss människor! Tills dess, träna lugnt och njut av solen och våren!